MENS IN VERANDERING
  • Home
  • Over
  • Contact / Aanmelding
  • Blog
  • Informatie

Wetenswaardigheden over de mens en maatschappij.

Stempels

10/2/2020

0 Comments

 
De tweede blog naar aanleiding van een song-tekst.
​Dit nummer van Het Zesde Metaal over Stempels, etiketten of zoals ik wel eens zeg tatoeages, snijdt mij door merg en been.

Ik ben geen psycholoog of psychiater en stel geen diagnoses.
Als psychotherapeut merk ik dat een deel van de mensen met een diagnose soms een deel van hun identiteit daaraan ontleent. “Ja maar ik  ben ADHD-er” of “Ik ben een Autist.” of “Ik ben Bi-polair.” Een van mijn studenten heb ik wel eens gefeliciteerd op het moment dat het label aan mij werd meegedeeld. Ik deed dat om  een tweetal redenen.
De eerste reden, welke diagnose je ook hebt, velen ervan zijn niet direct met het blote oog te zien, ze worden zichtbaar in de interactie met anderen. Afhankelijk van de kennis en kunde van de ander moet je als mens met een label soms verklaren hoe iets bij jou wel of niet werkt. De ander kan je alleen reageren op wat er aan de buitenkant te zien is. Je innerlijk moet je toelichten, communiceren.
De tweede reden, het label gebruikt als excuus. “Ik ben ADHD-er dus ik kan mij niet concentreren en mijn mond niet houden en dat heb je maar te accepteren”. Alsof je een vrijgeleide hebt gekregen om geen rekening te houden met mensen in je omgeving en zelf geen moeite hoeft te doen.

De positieve kanten worden vaak vergeten. Een uitzendbureaus als Passwerk richt zich specifiek op mensen met een autisme spectrum stoornis, juist vanwege hun specifieke kwaliteiten, als logisch nadenken, oog voor detail.
Onze hersenen labelen graag omdat het ons denken sneller maakt. Daarmee doen we mensen niet altijd recht. Want mensen zijn veel meer dan hun label en ook de variatie binnen een label is vaak zo groot zodat je mensen erg beperkt wanneer je ze tot hun label reduceert.

Op 1 oktober legde Petra De Sutter de eed af bij de koning. Ook hier labels 10 mannen en 10 vrouwen. Blijkbaar vinden we het op dit moment belangrijk om te weten dat het aantal mannen gelijk is aan het aantal vrouwen.
Over de kwaliteiten van de mensen weten we nog niets. Ook dat Petra de Sutter de eerste transvrouw is in ons parlement, is weer een label wat toegevoegd wordt. Voor de LQBTQQIA+ gemeenschap is ze een mooi rolmodel. Ook dit label zegt over haar kwaliteiten niets. Het was wel mooi van Petra te horen dat het vooral de buitenlandse pers was die het label plakte. De Belgische pers heeft het nauwelijks vermeld, wel haar kwaliteiten. Met die kwaliteiten moet ze het ook doen binnen haar rol als minister. Het label is niet van belang.

Oh ja, in de songtekst wordt ook gesuggereerd dat je liegt wanneer je niet verteld dat je een label hebt. Is dat zo? Ben je verplicht dit te melden? Ik denk het niet. Als iemand nood heeft om het te weten kan deze, als het relevant is voor de relatie, ook vragen. 
0 Comments

Je wordt geboren in een systeem.

8/31/2020

0 Comments

 
In deze nieuwe song van Yong Yello wordt duidelijk gemaakt hoe de systeemtheorie werkt. 

De plek waar je geboren wordt, het gezin bepaald mede wie jij bent. Soms maak je dezelfde fouten als je ouders. Fouten maken is vaak de enige manier om duidelijk te krijgen dat het zo niet werkt, dat je iets moet veranderen.
Andere ouders proberen hun kinderen te behoeden voor dezelfde fouten als zij die gemaakt hebben, Curling ouders. Nu is Ingeborg Dijkstra in dit artikel wel heel stellig, maar helpen doet het niet. Kinderen hebben leerervaringen nodig, klinkt al heel anders dan fouten, om tot inzicht te komen.

Wil jij binnen jouw systeem veranderen, dan is de kans groot dat je omgeving dit niet zomaar accepteert. Le Chatelier formuleerde het voor de thermodynamica, maar ook in ons leven probeert het systeem het oude evenwicht in stand te houden. Wil je bijvoorbeeld minder alcohol gaan drinken en bestel je na je tweede pintje een Spa, is de kans aannemelijk dat je blikken krijgt of de opmerking "Doe niet zo ongezellig, neem er nog een." 
Of je hebt je net voorgenomen om vaker nee te zeggen omdat je het gevoel hebt dat mensen mensen je misbruiken. Dan heb je een keer nee gezegd, reageren ze met "Maar jij deed dat toch altijd?". 

Dat is ook de reden waarom je bij veranderingen rekening moet houden met de mensen om je heen. Hoe gaan zij daarop reageren. Een troost het is niet zo fatalistisch als Yong Yello in de song aangeeft. Ik hoorde van een cliënt die de naam wilde veranderen om duidelijker aan te laten sluiten bij de genderidentiteit en een groot deel van de omgeving reageerde met "Eindelijk, wij hadden het al lang gezien. Fijn dat je de stap gezet hebt." Soms vrezen we ook het meest de vrezen die we vrezen en is de werkelijkheid minder sterk.

Hier vindt je een mooie site met hoe systeemdenken werkt.

Wil jij begeleiding bij jou veranderproces of wringt het ergens en krijg je niet duidelijk wat, maak een afspraak voor een gesprek.

0 Comments

Op de laatste dag van Antwerpen Pride

8/9/2020

0 Comments

 
Foto
Wanneer je geboren bent als mens zoek je je weg naar de toekomst. De natuur biedt veel meer variaties dan dat een verhaal als Adam en Eva ons doet geloven. Zolang we echter in de opvoeding van onze kinderen het sterke onderscheid maken tussen mannen en vrouwen zoals we dat nu doen, geven we heel veel gender aspecten geen kans zich op een natuurlijke manier te ontwikkelen. Dat maakt dat een aantal mensen in de loop van hun leven uit de kast komt als anders dan gedacht bij geboorte is aangenomen dat hun ontwikkeling zou zijn. Die stap gaat vaak gepaard met veel angsten voor reacties van de omgeving. Terwijl een deel van die omgeving, zoals bij mij, ook zegt; "Heb je nog iets nieuws te vertellen, want dit wisten we al." In andere gevallen volgt verstoting, agressie. 
Wees je jezelf, wat dat ook is en ben er trots op.​Voor de gelegenheid van Pride maakte de VRT een mooi item over "Non-binariteit is geen modewoord, maar het knagende gevoel niet te passen in de hokjes man/vrouw"  https://vrtnws.be/p.XPMW8A850 .

Een ander item over de de noodzaak van Pride ook in 2020. Geen Antwerp Pride door corona, toch blijft die nodig: "1 gram mascara is voor sommigen reden om je in elkaar te slaan"
https://vrtnws.be/p.Oq61yGjpO 

Wil je nog veilig een Film kijken? Bekijk Three Generations op NPO start.  
https://npostart.nl/POW_03575434 



0 Comments

Uitgangspunten

6/15/2020

0 Comments

 
Foto
Kindness is everything.
“Vriendelijk zijn voor mensen kost niets”, wordt er vroeger wel gezegd en daar ben ik het mee eens. Het maakt de wereld een stuk vriendelijker. Wanneer je een lach op je gezicht tovert, reageert niet alleen de omgeving positiever, je voelt jezelf ook beter.
​
No Human is illegal.
Een mens wordt vrij geboren. Wij mensen maken allerlei grenzen en regels. Wanneer we het ergens niet naar ons zin hebben gaan we weg. Al zolang de mensen bestaan, zwerven ze over de wereld op zoek naar een beter leven. Als wij er voor zorgen dat overal in de wereld mensen een eerlijk salaris verdienen voor het werk wat ze doen, zal migratie een stuk minder worden. Als wij kunnen zorgen voor vrede, zullen ook om die reden minder mensen in een ander land willen leven dan daar waar ze geboren zijn. Want je huis en haard verlaat je niet zomaar.

Feminism is for everyone.
Blanke heteromannen van 40 jaar zijn de meest geprivilegieerde mensen op aarde. Zonder dat zij een deel van hun verworvenheden afstaan, bereiken vrouwen en andere mensen die minder privileges hebben minder. We zullen er samen voor moeten vechten. Onderzoek heeft inmiddels al duidelijk aangetoond dat vrouwen en mannen, meer overeenkomsten hebben dan verschillen. De verschillen tussen mannen en vrouwen onderling zijn immens en dat maakt het nu ook zo leuk. 
We zouden erbij gebaat zijn om kinderen genderneutraal op te voeden en zo jongens beter te leren met emoties om te gaan en meisjes te leren meer risico's te nemen. Kinderen krijgen dan ook meer kans om een ander genderpatroon te ontwikkelen dan dat nu gangbaar is. 
Ook zorgt inclusie op de werkvloer voor een betere werksfeer en betere prestaties. 

Science is real.
Als wetenschap goed en onafhankelijk, niet gesubsidieerd door grote bedrijven, wordt uitgevoerd, kan het ons heel veel leren. Op deze manier hebben we al veel ziekten kunnen overwinnen, genezen en weten we steeds meer over hoe onze hersenen werken. De verbindingen in de hersen nemen significant toe door te mediteren, je hersenen te trainen. Steven Laureys legt dat hier mooi uit

Love is love.
Liefde maakt geen onderscheid. Welk gender je ook hebt, je kunt van iedereen houden en welk gender je ook hebt, je bent even veel waard voor onze maatschappij. Ik realiseer me ook dat we er nog niet zijn want cis-vrouwen ( bij de geboorte herkend als man en zich profileren als man) verdienen nog steeds minder dan cis-mannen. Nu is de emancipatie van homomannen vergevorderd in België, Toch ervaren ook zij nog steeds veel geweld, over trans* mensen en non-binaire mensen heb ik het dan nog niet eens. Ook in België is er nog veel te doen.

Black lifes matter.
Nu zijn de demonstraties begonnen vanwege het politiegeweld en het overlijden van George Floyd in Amerika. Dat terwijl al 50 jaar geleden op de Olympische Spelen van 1968 er al protesten waren.  Ook wat dit betreft hebben we een lange weg te gaan. Wanneer de werkloosheid onder zwarte hoogopgeleiden in Brussel 4 keer hoger​ is dan van hun witte collega’s dan klopt er iets niet.

Waar zijn we bang voor?
Voor het onbekende?
Voor het anders zijn?

Heel veel onderzoeken tonen aan dat bedrijven die een goed diversiteitsbeleid hebben, beter presteren dan bedrijven die dat niet hebben. Werknemers en klanten zijn meer tevreden. Als je diversiteit omarmt ben je niet voor één gat te vangen. Diversiteit loont. Ook je persoonlijke rijkdom neemt toe. 

0 Comments

Als je geboren wordt, is er één zekerheid, je gaat dood.

5/19/2020

1 Comment

 
Foto
Naar een nieuwe maatschappij waarin we leven met Covid-19 of met welk ander nieuw, besmettelijk en gevaarlijk virus ook.
​
Een kind dat geboren wordt is zo’n beetje het meest kwetsbare wezen ter wereld. Er is geen dier dat geboren wordt dat een jaar nodig heeft om een beetje te kunnen stappen. Dat is de prijs die we betalen voor onze grote hersenen. We zijn hulpeloos, afhankelijk van (borst)voeding. Via het bloed van de moeder (voor de geboorte) en via de borstvoeding krijgen we afweerstoffen binnen tegen virussen en bacteriën. Toch worden kleine kinderen vaak ziek, ik heb ooit geoord dat een baby zo’n 100 infecties per jaar door maakt. Er zijn zelf een aantal ziektes die vooral bij kleine kinderen plaats vinden, de kinderziektes. Door die ziektes door te maken bouwt het kind weerstand op. 

Wanneer je als meisje geen Rode hond doormaakt, bestaat het risico dat je tijdens de zwangerschap van je kind de ziekte wel krijgt. De baby kan hierdoor beschadigingen oplopen. Een bekend voorbeeld uit Nederland is Prinses Christina die een oogafwijking had als gevolg van de Rode Hond die kroonprinses Juliana doormaakte tijdens de zwangerschap. Ik weet nog uit mijn jeugd dat meisjes die nog geen rode hond gehad hadden, speciaal naar kinderen gestuurd werden die het hadden om er voor te zorgen dat ze het kregen en zo weerstand op konden bouwen, om te voorkomen dat ze later tijdens hun zwangerschap zouden krijgen. 

Elke groep mensen ontwikkelt zo een weerstand voor eigen set van bacteriën en virussen die er veel voorkomen. Rudolf Steiner verklaarde zo ook in theorie V dat de mens in de beginfase van de  ontwikkeling van nature een angst heeft voor vreemden, want daar kun je ziek van worden en dood gaan.

Foto
​Inmiddels zijn er ook een heleboel vaccins ontwikkeld die ons beschermen tegen ziektes. Door consequent te vaccineren zijn de pokken uitgeroeid en veel andere ziekten zoals polio bijna volledig verdwenen. Het lukt niet altijd om een vaccin te vinden. Voor het HIV-virus, dat vooral in de jaren 80 van de vorige eeuw veel slachtoffers maakte, bestaat nog geen vaccin, wel zijn er inmiddels ‘geneesmiddelen’, virus remmers die het virus onder controle kunnen houden en mensen die besmet zijn met HIV, over het algemeen, toch een goed leven kunnen hebben. De behandeling om mensen te genezen van HIV, lijkt te bestaan uit beenmergtransplantatie, maar dat is niet voor elke HIV-besmette persoon weggelegd. Door het nemen van PREP kun je wel voorkomen dat je een HIV besmetting op loopt.
Er blijven steeds nieuwe ziektes bijkomen. Zo ook het nieuwe Corona virus Covid-19 dat zich nu met grootte grote snelheid over de wereld heeft verspreid. Een van de virologen zei dan ook: “Vroeger verplaatsen bacteriën en virussen zich met de snelheid van een karavaan nu met de snelheid van een Boeing 747”. Voor dit virus hebben we nog geen vaccin gevonden en ook geen medicijn om het onder controle te houden en ook nog niets om er echt van te genezen, zonder problemen, wanneer je lichaam het niet aan kan. Dus wat rest er ons, besmetting voorkomen en  1,5 m afstand houden, handen wassen, een mondmaker dragen. Het is voorlopig het enige dat we hebben om ons te beschermen. In de praktijk hou ik dan ook afstand, geef mensen geen hand en maak alle contact oppervlakken schoon voor en na het bezoek van een cliënt.
De focus op Covid 19 begint een obsessie te worden, even de focus verleggen. Tot nu toe heeft het virus bijna 8.800 doden heeft gemaakt in België. Vorig jaar stierven in België ruim 1200 mensen aan de griep. Ook alcohol en drugs zorgen voor doden, roken alleen al zorgt voor 14.000 doden per jaar. Dan hebben we nog niet gekeken naar kanker en allerlei andere doodsoorzaken.
Zeker wanneer je tot de risico groep behoort, pas op dat je jezelf beschermt, maar laat de angst niet je leven regeren. Onder de 60 is de kans op overlijden klein. We zullen moeten leren leven met virussen zoals het Corona virus zoals Barak Obahma 5 jaar gelden al zei. Je raakt makkelijk besmet als je niet op past, dus weet hoe je handen te wassen en een mondmasker te dragen zolang het virus in grote getale voorkomt. Vergeet niet te leven
Zeker wanneer je tot de risico groep behoort, pas op dat je jezelf beschermt, maar laat de angst niet je leven regeren. Onder de 60 is de kans op overlijden klein. We zullen moeten leren leven met virussen zoals het Corona virus zoals Barak Obahma 5 jaar gelden al zei. Je raakt makkelijk besmet als je niet op past, dus weet hoe je handen te wassen en een mondmasker te dragen zolang het virus in grote getale voorkomt.

Foto
Leef gezond en leef langer. Ongezonde 
eetgewoonten doodt in België 15.000 per jaar. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Oké Covid-19 verspreid zich redelijk makkelijk en is dodelijker dan de griep, maar we kunnen ook iets meer doen dan alleen afstand houden, handenwassen en mondmaskers dragen en dat is gezond leven. 
​Versterk je immuunsysteem, bewegen en mediteren zijn zaken die je kwaliteit van leven kunnen verbeteren, vandaar mijn pagina over mediteren De blog over het verbeteren van je immuunsysteem en een serie blogs over je emotioneel welbevinden. We zullen moeten leren leven met virussen zoals het COVID-19, waarbij we een risico lopen om te sterven na een besmetting, maar vergeet, ook nu niet te leven en te genieten van het leven.

Heb je een emotioneel probleem, maak een afspraak en kom praten. 

1 Comment

IDAHOT

5/17/2020

1 Comment

 
Het is vandaag IDAHOT. De international dag tegen homo-, bi- en transfobie. 
Ik had eigenlijk niets willen posten, maar na een artikel in de Zondag over het feit dat homohaat in het voetbal aan het toenemen is en dat Polen gisteren tijdens het alternatieve 
Foto
Eurosong, alle passages met Nikki Tutorials heeft geschrapt, is het blijkbaar toch tijd me te laten horen.
Nee als iemand homo of lesbisch is, is dat geen bedreiging van jouw seksualiteit, iedereen heeft de vrijheid zich te gedragen zoals die dat wil, zonder daar labels van mannelijk en vrouwelijk op te plakken en zonder dat het om goedkeuring vraagt van wie dan ook in de maatschappij.
Bij het rondbrengen van voedselpakketten van de voedselbank, raak ik met een vrouw van midden zestig aan de praat en ik zeg dat ik oa voor Het Roze Huis werk.  "Ah voor de homotjes." zegt ze, maar ik reageer nog niet omdat ik nog iets wilde vertellen over andere rollen die ik heb. "Nee zegt ze, ik durf nog steeds niet te zeggen dat ik lesbisch ben en ik ben ontslagen bij gelijke kansen, waar ik werkte." Ik was ontdaan dat een vrouw van in de zestig in Antwerpen niet durft te zeggen omdat ze bang is haar familie kwijt te raken. 
Dus IDAHOT en de Pride zijn nog wel degelijk nodig en nee het verhaal van Adam en Eva is niet waar. Het is een leuke fabel die past in de verklaring over het ontstaan van de aarde en het leven op aarde. Alleen al van de intersekse (mensen die geboren worden met beide geslachtskenmerken,) bestaan er honderden beschreven vormen. 
God heeft ons allen geschapen en wij hebben allen het recht om te leven zoals we geboren worden, in vrijheid. 
1 Comment

Waarom leren we onze mensen niet hoe ze hun immuunsysteem kunnen versterken?

3/21/2020

0 Comments

 
Dit is de eerste keer dat ik een post van iemand anders overneem. In deze tijden maak ik een uitzondering voor een Facebook Post van Hilde De Smet. 

Waarom leren we onze mensen niet hoe ze hun immuunsysteem kunnen versterken?
Beste mensen, familie, vrienden en kennissen, patiënten en collega’s,

Als arts voel ik me genoodzaakt te spreken in deze tijden van verwarring en deze informatie te delen. Indien u ze nuttig vindt, gebruik ze, en zo niet, staat het u vrij ze naast u neer te leggen.

Wat kunnen we doen om ons immuunsysteem te versterken, om ons niet weerloos overgeleverd te voelen aan die grote onzichtbare, microscopische vijand die alomtegenwoordig is, in de lucht die we inademen, in elke handdruk, elke kus, elk menselijk contact? Als ratten in de val voelen we ons, benauwd, met of zonder virus. Onze huidig geneeskundesysteem biedt geen antwoord op deze virale pandemie, tenzij hygiënische maatregelen, isolatie, het ondersteunen van de vitale functies bij ernstig zieken en mogelijks het anti-malariamedicijn chloroquine, dat nu ook in quarantaine geplaatst is en alleen nog beperkt beschikbaar is. Eén positieve noot: deze pandemie roept wereldwijd op tot solidariteit, bescherming van de zwakkeren in onze maatschappij, waarvoor nu allen een inspanning moeten doen.
​Maar is er echt niets dat we kunnen doen om onszelf te versterken, ons immuunsysteem te ondersteunen, preventief én wanneer we reeds het virus in ons lichaam hebben? Zeker en vast wel (zie verder in deze brief), maar waarom wordt hier geen aandacht aan besteed in de media, in de gezondheidszorg? Zijn we zo ver afgedwaald van de basis van gezondheid, die bij onszelf begint, het versterken van het “terrein” in plaats van het bestrijden van de “vijand”? Net zoals muggen het stilstaand, vertroebeld water zoeken en terug verdwijnen wanneer het water helder stroomt. Wanneer de vuilnisbelt opgeruimd is, gaan ook de ratten weg. Zijn zij de oorzaak van het probleem of het gevolg?
Reeds honderden, duizenden jaren hebben onze voorouders gebruik gemaakt van middelen uit de natuur om onszelf te beschermen tegen ziekte, onze afweer te versterken, onszelf te helen en te genezen. Wij zijn een onderdeel van een groter systeem. Waarom is daar in deze tijd zo weinig interesse voor? Een van de antwoorden is: “omdat er geen afdoende bewijs is dat deze middelen werken, onvoldoende studies….” Maar welke firma is geïnteresseerd in het investeren van miljarden euro’s in een studie over een plant of natuurlijk geneesmiddel, als daar achteraf geen patent op genomen kan worden, en de vruchten van die dure investeringen zomaar door anderen geplukt kunnen worden…. Kunnen we het ze verwijten? Het gevolg hiervan echter is dat er een ontzettend groot potentieel aan medicijnen en versterkende middelen gewoon aan de kant geschoven wordt, vergeten wordt…
Onze immuniteit ondersteunen
1. Huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes ter ondersteuning van de immuniteit en ter bestrijding van infecties
Look, Tijm, Salie, Oregano, Basilicum, Oost-Indische kers, Paddenstoelen (shiitake, reishi, maitake, coriolus versicolor, maar ook de gewone champignon!), Gember, Groene thee, Zwarte bessen (cassis), Vlierbloesems en -bessen
Vitamine C-rijke groenten en fruit (citrusvruchten, kolen, rode en gele paprika’s, chilipepers, verse peterselie, tuinkers, kiwi, ananas, bieslook…) – liefst zo weinig mogelijk bewerkt en verhit. Hoe langer bewaard in de koelkast, hoe minder vitamines erin.
2. Doe zonlicht op!!! In dit seizoen is de UV- index nog zo laag dat je zonder schade kan zonnebaden. Stel ook je longen, buik…. bloot aan zonlicht, zonder zonnecrème. Zonlicht stimuleert de vitamine D-productie, onze melatonine-productie, maar herstelt ook de elektro-magnetische balans in onze cellen (zie het werk van Dr. Zane Kime en F.A. Popp).
Mensen die niet goed tegen de zon kunnen, hebben meestal een tekort aan goede vetzuren. Neem enkele soeplepels lijnzaad-, perilla- inca inchi- olie bij per dag (niet verhitten!) of neem een supplement bij van algenolie of spirulina. Ook noten, pitten en zaden leveren goede vetzuren.
3. Beweeg voldoende, wandelen stimuleert het lymfesysteem en de immuniteit.
4. Drink voldoende water. Koffie, alcoholische dranken en zwarte thee onttrekken water aan de lichaamscellen. Drink er altijd water bij.
5. Kruiden en supplementen ( ga voor kwaliteit: je gespecialiseerde apotheek of natuurwinkel kan je hierbij zeker helpen)
Echinacea (pas op wanneer je HIV medicatie gebruikt kijk na op HIV iChart)
Cat’s Claw
Astralagus
Betaglucanen (o.a. uit paddestoelen)
Vitamine C (liefst in een natuurlijke vorm zoals uit rozebottels, acerola, camu camu, amlabessen…)
Vitamine D
Propolis (de natuurlijke lijm die bijen gebruiken)
Zink (in een goed opneembare vorm)
Selenium ( of eet elke dag 5-10 Braziliaanse of para-noten)
Colloidaal zilver
Kombucha (koop kombucha met levende bacteriën in!)
(Water)kefir
Spirulina
Etherische oliën verdampen in je huis en slaapkamer: tijm (thymol), salie, oregano, basilicum, jeneverbes, eucalyptus, tea tree…)
6. Zorg voor een gezonde darm (80 % van het immuunsysteem bevindt zich ter hoogte van de darmen!):
gebruik regelmatig gefermenteerde producten rijk aan lactobacillen ( zuurkool, gefermenteerde groenten, shoyu, tamari, tempeh, natto, miso, appelazijn, amandel- of cocosyoghurt, kombucha, waterkefir….).
Probeer voldoende vezels uit groenten te eten (voeding voor goede darmbacteriën) – langzaam opvoeren om winderigheid te vermijden
Beperk dierlijke producten (melk, kaas, vlees) en bewerkte voeding rijk aan additieven en met weinig voedingswaarde
Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, zo mogelijks biologisch
Vul 70 – 80 % van je bord met groenten. Beperk brood.
7. Vermijd het gebruik van suiker – suiker verlaagt de weerstand
8. Vul je micronutriënten aan zodanig dat je lichaam al zijn stofwisselingsprocessen optimaal kan uitvoeren. 
- Verse groentesappen (makkelijk verteerbaar!) of greens (in poedervorm – tarwegras – spirulina…) leveren zeer veel voedingsstoffen (vitamines, mineralen, enzymes…) en helpen ontgiften
- Kiemen (makkelijk zelf te kweken)
9. Neem regelmatig een koude douche – dit versterkt het immuunsysteem ( laat je lichaam geleidelijk wennen aan de koude, maak eerst je benen en borst nat – bouw op) (voor de durvers Wim Hof)
10. Doe frisse lucht op, ventileer je huis. Bepaalde ademhalingsoefeningen versterken het immuunsysteem (voor de durvers Wim Hof)
11. Zorg voor voldoende slaap en rust. Stel je bloot aan natuurlijke elektro-magnetische straling (wandelingen in de natuur, aarden, in de tuin werken…) ter compensatie van WIFI, DECT, 4G, electrosmog…
12. Koorts heeft een functie, stimuleert het immuunsysteem en helpt - door het verhogen van de lichaamstemperatuur - virussen en bacteriën te doden. Gebruik alleen koortswerende middelen wanneer de malaise te groot wordt. Neem bij voorkeur paracetamol (tot 2-3 g/dag), aangezien NSAID’s (ibuprofen, diclofenac….) mogelijks de kans op ernstige bijwerkingen tijdens een virale infectie vergroten.
13. Onderzoek heeft aangetoond dat emoties zoals dankbaarheid en vreugde het immuunsysteem positief beïnvloeden. Zoek redenen om dankbaar te zijn, kijk naar comedies, richt je focus op wat wel goed loopt….
14. Meditatie en relaxatie-oefeningen hebben een positief effect op het immuunsysteem.
15. Geniet van deze weken van “verplichte rust”. Wij zijn met ons allen al zo vele jaren gericht op de buitenwereld, op presteren, ons waarmaken naar anderen toe, onze vervulling buiten ons te zoeken, dat we vergeten zijn hoe goed het bij onszelf kan zijn, in onze intieme kring en familie…
“We zijn in oorlog”, zei de Franse president Macron. Als dat zo is, dan is het niet met deze onzichtbare, microscopische vijand, maar met onze huidige visie op ziekte en gezondheid, waarin weinig aandacht is voor de basis van gezondheid: voeding, natuurlijke medicijnen en levensstijl. In plaats van weerloze slachtoffers te zijn, wordt het tijd onze verantwoordelijkheid op te nemen, onze zelfredzaamheid te vergroten, ons terug te empoweren i.p.v. ons te laten beklemmen door angst. We zijn niet weerloos overgeleverd, laat ons focussen op wat we wél onder controle hebben.


Sinds een half jaar heb ik mijn praktijk als arts stopgezet om mij toe te leggen op het geven van cursussen over gezondheid en vitaliteit. Ik heb hiervoor alle Vlaamse ziekenfondsen gecontacteerd met de vraag tot een gedeeltelijke tegemoetkoming om de financiële drempel voor mensen te verlagen, maar hiervoor was weinig interesse noch budget. Ook van uit de overheid is er weinig interesse om te investeren in preventieve gezondheidszorg. Minder dan 3 % van het budget van de gezondheidszorg gaat naar preventie. Nochtans hebben studies aangetoond dat 1 euro geïnvesteerd in preventie, de staatskas 4 euro oplevert.
In tegenstelling hiermee, wat gaat deze pandemie ons land kosten, het opvangen van de ernstig zieken, en het herstellen van de economie die momenteel bijna volledig plat ligt, met een groot deel van de bevolking technisch werkloos?
Is het geen tijd om een aantal vragen te stellen? Om een mentaliteitsshift te overwegen?
Van angst naar vertrouwen? Van slachtofferschap naar zelfredzaamheid? Van afhankelijkheid van autoriteiten naar kennis om zelf toe te passen? Om in de opleiding van artsen meer aandacht te geven aan preventie, voeding, het ondersteunen van de biochemie met natuurlijke stoffen? Om geld te investeren in studies over voeding, kruiden en voedingssupplementen? Om de rol van de arts om te polen van “redder” naar gezondheidsbegeleider? Om te investeren in voorlichting in het onderwijs en in bedrijven, bij kwetsbare bevolkingsgroepen? De oriëntatie binnen de gezondheidszorg te verleggen en onze budgetten te herorganiseren?
Moge deze oproep als een vlinderslag in het Amazonewoud zijn, die misschien bijdraagt aan het ontstaan van een orkaan duizenden kilometers verderop….
Dank om deze brief door te sturen aan familie, vrienden of collega’s.
Hoopvolle groeten in onzekere tijden,
Hilde De Smet
In 2002 studeerde Hilde De Smet af als arts aan de KUL. Na één specialisatiejaar anesthesiologie, startte ze haar opleiding huisartsgeneeskunde aan de RUG. In haar praktijk in Meerbeek, Kortenberg, werkte ze vooral met natuurlijke en complementaire therapieën. Sinds september 2019 geeft ze seminaries over gezondheid en vitaliteit.

0 Comments

Creatieve tijden

3/18/2020

1 Comment

 
 De hele covit-19 situatie houdt ons in bedwang. Buiten komen mag zo min mogelijk, winkelen is gestopt, de supermarkt mag nog wel als je voldoende afstand houdt, bij de kassa stonden vanmiddag zelfs afstands-strepen tot ver in de rij om er voor te zorgen dat mensen voldoende afstand houden van elkaar
Foto
Ook in de praktijk is er veel veranderd. Sommige mensen kiezen er voor om gesprekken te stoppen en weer verder te gaan op het moment dat de crisis voorbij is. Anderen kiezen voor een videogesprek, wat ook een optie is. Een enkeling wil nog komen. Geen handen schudden, deurklinken van te voren en nadien ontsmetten. Minstens een meter afstand houden en lichaamswerk is even geen optie meer. 
Wanneer je het nieuws volgt is het bijna verwonderlijk wanneer mensen niet bang worden. Het is ook voor iedereen nieuw. We hebben nog nooit de uitbraak van een nieuw virus zo stap voor stap kunnen volgen. Nooit eerder hebben we geweten hoeveel besmettingen er dagelijks bijkwamen in alle landen van de wereld. Bij de SARS uitbraak in 2003 hadden we die kennis niet. Dat virus heeft zich ook niet zo snel verplaatst. 
Ik hoop dat de maatregelen zoals die  nu genomen zijn helpen om het virus snel in te dammen. De economische schade, hoe vervelend dat ook is komen we wel weer te boven. Gaan ook wij de volgende keer direct zelf al mondmaskers maken ( zodat ze beschikbaar blijven voor de ziekenhuizen) en dragen zoals in Singapore, waardoor de verspreiding van het virus sterkt beperkt wordt.

Wat kun je zelf doen? 
  1. Maak een dagschema voor jezelf en hou je daar aan, dat geeft structuur.
  2. Blijf bewegen, zolang wandelen en lopen nog mag en je op afstand van anderen blijft, blijf je in conditie en krijg je frisse lucht binnen.
  3. Hou contact met anderen en, als het kan, gebruik Videogesprek in Whatt's app, Zoom, Facetime en elkaar ook te zien. Bel eens een keer vaker en bel eens iemand die je lang niet gezien hebt. 
  4. Verder is het een prima tijd om te leren mediteren of yoga  (helpt de gedachten stil te krijgen). Voor mediteren zie mijn pagina over meditatie. 
  5. Ook een boek lezen, fictie of non-fictie heb je nu tijd voor. 
  6. Kasten opruimen, schilderen op doek of de muur en het kozijn.
​
Wees, juist nu, lief voor elkaar en voor jezelf, let op je medemens. Heb je het te kwaad en wil je je verhaal kwijt, maak een afspraak en we bellen. 
1 Comment

Leef gezond of slik je gezond?

2/14/2020

1 Comment

 
Foto
Een pilletje lijkt de laatste jaren nog al eens de oplossing te zijn. Een pilletje slikken helpt ook vaak om de symptomen te bestrijden, de klachten te bestrijden. De oorzaak blijft vaak bestaan.
Het aanpassen van onze gewoonten is mogelijk effectiever.
Heel veel onderzoeken geven aan dat beter eten gezonder, fitter en vrolijker maakt. In dit artikel geeft de arts die het schrijft zelf aan dat ze van haar prikkelbare darmen is afgekomen. Ook bij autisme is er een duidelijke relatie met voeding,
Bij ADHD en voeding wordt wel heel duidelijk dat het een heel persoonlijk programma is. In deze video uitleg over het dieet.
Ook bij depressie heeft voeding duidelijk invloed geven verschillende sites aan. Deze pdf geeft je al veel handvatten.

In de blogs over The Science of Well-Being is uitgebreid aandacht besteed aan je eigen gedrag bij depressie. Mindfulness, mediteren, bewegen, lopen, hebben een positieve invloed en verminderen de klachten, bij milde depressies, zelfs beter dan antidepressiva.

Gedicht van Roberto Abadie Soriano 
 
Gezond en geregeld leven.
Aandacht aan je voeding geven.
Neem geen pillen naar believen.
Laat je nooit door angsten nerven.
Je humeur door niets bederven.
Bewegen en je amuseren.
Onder de mensen verkeren.
En al doende blijven leren.
 
 Kortom je kunt zelf veel doen om je beter te voelen. Wil je hulp, een goed gesprek? Bel of mail voor een afspraak. 
1 Comment

Hoe staat het met de goede voornemens?

1/14/2020

0 Comments

 
Foto
​Vertellis heeft een mooie kaarten set uitgebracht om vrienden en familie beter te leren kennen. Het laat je reflecteren op het afgelopen jaar. Wat vond je er goed aan, wat minder goed. Welke gewoontes wil je versterken en behouden, welke wil je verminderen of stoppen, een mooie basis voor de goede voornemens.



Zoals in de serie blogs over The science of Well-being al aangegeven en ook in deze blog van Esther Perel, wanneer je iets wil veranderen in je leven, wees realistisch. Wanneer je al in jaren geen trainingsbroek hebt aangehad, verwacht niet dat je vanaf morgen elke dag 2 uur in de sportschool door zal brengen (in de zaal wel te verstaan en niet in de cafetaria).

Bovendien werkt het beter om nieuw gedrag aan te leren dan om oud gedrag af te leren. Als je al duidelijk hebt wat je wil veranderen, formuleer het positief. Om support te krijgen, vertel het aan mensen om je heen, probeer medestanders te krijgen. In groep hou je het langer vol dan alleen. Wanneer je een terugval hebt, sta jezelf dat toe en wees niet te streng voor jezelf. Je kunt elke keer weer opnieuw beginnen. Het duurt even voordat nieuwe gewoontes ingesleten zijn.

​Wanneer je het in een ritueel, een serie van gewoonten op kan nemen is het sterker. Zoals mediteren in de ochtend. Wakker worden, wekker uitzetten, naar het toilet, mediteren, douchen, aankleden, hond uit laten, ontbijten en naar het werk. Een vaste volgorde van handelen, dan is een nieuwe gewoonte ook makkelijker in te voeren. Soms helpt het om, bijvoorbeeld met behulp van een app, of simpel weg door streepjes te zetten op een kalender, bij te houden wat je vorderingen zijn.
Hoe sneller je voor jezelf de vorderingen, de winst zichtbaar, voelbaar, meetbaar kunt maken des te motiverender werkt het. Veel succes. 

0 Comments
<<Previous
Forward>>

    Gert Kruitbosch

    Hier vindt u blogs over veranderingen in de maatschappij en bij mensen. Hoe gaan wij, u en ik met veranderingen om.

    Archieven

    December 2025
    Mei 2025
    Februari 2025
    November 2024
    Oktober 2024
    Juni 2024
    December 2023
    Oktober 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    Augustus 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Maart 2021
    Januari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017

    Categorieën

    Alles

Maak een gratis website met Weebly
  • Home
  • Over
  • Contact / Aanmelding
  • Blog
  • Informatie